River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

River Kwai

Door: Anneke en Henk

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

02 Januari 2013 | Thailand, Kanchanaburi

Om zeven uur rijden we weg uit Bangkok naar Mekong. Daar is iedere dag een markt waar zes keer per dag de trein dwars doorrijdt. Ze ruimen dan alles even aan de kant en gaan dan weer verder. Hoe is het mogelijk, dat je niet ergens anders gaat zitten met je markt. Plek zat overal. Ook deze markt verspreidt weer allerlei luchtjes. We hebben het snel gezien en geroken en wachten niet op de trein.

We rijden verder richting de grootste drijvende markt van Thailand. We varen het laatste stuk naar de markt met een longtailboot, een mooie tocht met zes personen in zo’n boot. We scheuren door de jungle met heel veel herrie en veel mooie uitkijkjes. Het water spettert op ter verkoeling. We zien huizen op palen en passeren verschillende andere boten, waarbij de vaart mindert. Het is een kleurrijk geheel op de markt met alle kramen. En lekkere thee en cappuccino op een terrasje langs het water. Op weg naar de lunch leek het even dat de versnellingsbak van de bus het begaf, maar onze allround chauffeur fikst het probleem met een duik in de motor in een kwartier.

Dan een heerlijke lunch op een overdekte ponton in de River Kwai, een schilderachtig tafereel. De middag begint in het teken van herinnering aan de 2e wereldoorlog. We bezoeken het erekerkhof van de gesneuvelde geallieerden bij de inzet aan de bouw van de Birmaspoorweg en de beruchte Bridge over the River Kwai. Aan het einde van de middag maken we een rit met de trein over de beruchte Dodemansspoorweg, waarvan symbolisch wordt gezegd dat iedere biels een geallieerde dwangarbeider het leven heeft gekost. Hieronder meer dan 2000 Nederlanders wiens graven we bezochten op de erebegraafplaats. Een ervaring om even stil van te worden.

Eind van de middag arriveren we in een prachtig ressort waar we na een heerlijke duik in het zwembad in de prachtige tuin, de gedenkwaardige dag afsluiten met een heerlijke Thaise maaltijd.