Oudjaar 2012 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu Oudjaar 2012 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

Oudjaar 2012

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

31 December 2012 | Thailand, Bangkok

Om 7 uur gaat de wekker, want we vertrekken om half negen met de lijnbus naar een bijzondere wijk van Bangkok: China Town. Tong onze onvolprezen gids geeft ons uitleg over wat er allemaal te zien is en leidt ons rond door de heel smalle steegjes. We vangen af en toe een blik op van de huiskamers. In iedere kamer staat een klein altaartje met een lichtje, Boeddha, versieringenen offers. We komen op plekken, waar we zelf nooit terecht zouden komen. Veel inwoners van Bangkok zijn er niet, want zij zijn een kleine week naar hun eigen land of stad om Oud en Nieuw te vieren, dus in Bangkok is het aanmerkelijk stiller dan anders. Wij vinden het nog druk, wat zijn er veel mensen. En wat maken die mensen veel eten. Ongelofelijk veel en dan in die hitte!!!!! Alles kun je kopen langs de smalle straatjes: gebakken duif, kip, saté, rijst, soep, vis en substantie die je niet kunt omschrijven. En weet je hoe dat ruikt met 35 graden in een grote stad? Nou, niet om te beschrijven, wat stinkt dat!!!! Af en toe knijp ik mijn neus dicht, maar dan heb je het al eerst geroken! Het is vies en af en toe ziet het er natuurlijk ook vies uit. Dat de inwoners dit allemaal eten. Wij beginnen er niet aan. De markt is veelkleurig. Wat je wilt kopen is aanwezig, ook andere snuisterijen, veel, heel veel.

Na China Town maken we een klongtour over de grote rivier en smalle kanalen. We hebben een privé open boot. We zien vele paleizen, tempels, houten woningen op palen, wolkenkrabbers, hotels, restaurants, krotten vanaf de waterkant. Dit geeft altijd weer een andere kijk op het land. We zien een hele grote leguaan van twee meter liggen zonnen op een stenen muur. Onderweg krijgen we een bolletje brood. Ik denk: “He, een broodje zonder beleg?” Ha, ha, het is brood om aan de vissen te voeren. Nou, en vis zit er. Prachtig.

Na de tocht van ruim een uur, stappen we uit in de wijk waar ons hotel staat. ’s Middags liggen we aan het zwembad op houten ligbedden op de vijfde verdieping. We lezen, zwemmen en slapen.

Om 5 uur staat de taxi klaar om ons (Henk, reisgenote Diana en ik) naar een hotel in China Town te brengen. Diana reist alleen mee in onze groep en is bij ons aangehaakt. De taxi rijdt een half uur en we rekenen 150 Bat af, dit is 3,50 euro!!!! We hebben telefonisch een nachttour op de fiets door Bangkok geregeld. De groep bestaat uit ….ons drieën en een gids! We kiezen een stadsfiets waar een mandje voor op en knipperende lichtjes op zitten. De rit is prachtig, wat een belevenis, wat een ervaring. De gids neemt ons mee steegjes in waar we niet dachten te kunnen fietsen: smal en soms vol met mensen en/of koopwaar. Af en toe worden we nageroepen met Happy New Year, of How are you? Ook doe ik gek mee op de harde muziek van een privéfeestje. Het is mooi, een stad in het donker te verkennen, het geeft een ander beeld. We fietsen langs het Paleis, over een fietspad langs de rivier, nemen twee keer een boot naar de overkant, wandelen door een prachtig rustig park waar vroeger de kroonprinses verbleef, alles in de donker met verlichting. Bij het koninklijk paleis is een immens groot park met grasveld. Er staat een podium opgesteld voor Oud Jaar. Nee, niet om te feesten!!! Op dat podium zitten in lotushouding honderden monniken hard op te bidden en tienduizenden mensen (??), de meeste in het wit, zitten heel eerbiedig mee te bidden. Indrukwekkend. Wat een verering, wat een verdwazing, wat een aanhang.

Om negen uur is de fietstocht afgelopen en nemen een taxi terug. Deze keer kost het meer en staat de meter niet aan: 300 Bat, zeven euro. We laten ons af zetten aan de waterkant dicht bij ons hotel. Op naar 2013. We hebben, behalve ons ontbijt, behalve een eigen soepje op de kamer nog niet veel gegeten en hebben dus wel zin in iets. We zien een KFC, ja René, en bestellen lekker kip. Veel mensen komen Nieuwjaar vieren onder het reuzenrad, wat vlak bij ons hotel door Hollanders is neergezet. Daaronder is een heel groot podium met live artiesten. We denken heel bekende, want meiden gillen af en toe bij de aankondiging. Vele duizenden mensen zij er. We moeten door detectiepoortjes om “binnen” te komen. Het is natuurlijk in de open lucht met 30 graden om 12 uur. Er is heel veel vuurwerk, alleen op deze plek, wat afgestoken wordt van af het water. We wensen Nieuwjaar aan elkaar. De rest van de mensen menigte doet dit niet. Het is een beetje tamme boel, Thailanders zijn niet uitbundig. Om half twee gaan de ogen dicht.