Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Annekehenk

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

30 December 2012 | Thailand, Bangkok

De vliegreis is prima verlopen. Uiteindelijk zaten er niet veel Chinezen in het vliegtuig. We zaten niet aan het raam, gelukkig wel naast elkaar. We vlogen met de nacht mee, dus heel even licht en de landing was met de op komende zon. Het is altijd bijzonder in de tijdzones: in Nederland was het twee uur, je vliegt tien uur en daar nog zes uur bij i.v.m. tijdsverschil en het is zeven uur ’s morgens!

Op het vliegveld in Bangkok maken we kennis met onze gids Tong (Nederlands sprekend uit Bangkok) en dertien reisgenoten uit Holland. We vertrekken naar het hotel, nou ja we probeerden dit, want na tien minuten met de bus riep er iemand: “Ik heb mijn rugzak niet!” Tong zei dat het geen nut heeft om terug te gaan kijken, maar wij als optimistische Nederlanders (de gids vindt dat opvallend) wilden terug. En ja wel hoor, de rugzak stond nog op de koffertrolly op de parkeerplaats bij het vertrekpunt van de bus!!! Hoezo wereldstad met veel criminaliteit?.

In het hotel waren de kamers nog niet klaar, dus de gids stelde voor om nog iets te gaan ondernemen. We reden in een half uur door de drukke stad naar tempel Wat Pho. Een Wat is een tempel. We gaan nog heel wat Watjes zien! De stad is indrukwekkend groot met 8 miljoen inwoners, krotten, wolkenkrabbers, tuk tuk, knal roze taxi’s, kraampjes langs de weg met etenswaar in de hitte van 35 graden enz.

In de tempel is het druk, want heel veel mensen zijn dankbaar voor het afgelopen jaar en komen geluk vragen voor het nieuwe jaar aan de Boeddha beelden. Wat Pho is het grootste (liggende) Boeddhabeeld (van 46 meter en 15 meter hoog) in goud!!!!! Indrukwekkend groot. Hij ligt in een tempel. Voet je voor voetje schoven we langs. Buiten staan op het complex nog meer tempels en we kijken er rond, de gids geeft uitleg, handig.

Na dit bezoek gaan we lunchen op een boot die aangemeerd ligt in de rivier de Chao Praya. Het is lopend buffet met soep, warm eten, gebakjes en vers fruit. Ook hier zijn we niet de enige toerist, maar de drukte is prima om het eten vers te houden! Het smaakt goed.

Om half drie zijn we terug in het hotel. We installeren ons op de 11e verdieping en slapen drie uur. Daarna douchen, een theetje zetten met Hollandse kaas en een mueslibol met suiker. Verder genieten van het prachtige uitzicht over de stad in donker waar met het vallen van de duister steeds meer gebouwen in het licht gezet worden. Wat een stad en wat een dag!

• 31 December 2012 - 09:28

Annemarie Vader:

Wat een geweldige ervaring alweer! Ik wens jullie heel veel plezier en een goede jaarwisseling!