De Roos van het Noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu De Roos van het Noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

De Roos van het Noorden

Door: Anneke en Henk

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

04 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Vanmorgen weer vroeg de wekker. Zes uur (en soms wat vroeger) is regel, maar niet vervelend, want ’s morgens blijft het tot een uur of tien onder de 25 graden. Vanmorgen busuren gemaakt om in Chiang Mai te komen. Chiang Mai is de 2e plaats van Thailand en ligt in de bergen. Daarom wordt het de Roos van het Noorden genoemd.

We zien onderweg het landschap veranderen. De rijstvelden en suikerriet- en kokospalmplantages maken plaats voor (teakhout) bomen en later ook bergen. We maken na iedere twee uren een tussenstop bij één van de prachtige tankstations. Veel winkeltjes, sanitair enz. in steeds dezelfde constructie maken deze rustplaatsen en welkome onderbreking. En de verschillende koffies en thee bij Amazon zijn altijd super. Wij hadden daar 500 Bat (+ € 12,5)in onze portemonnee, maar konden hier niet mee betalen. Het was oud geld. Tong onze gids wisselde het privé voor ons in, want hij verzamelt oud geld.

Rond de middag komen we aan in de Roos van het Noorden en lunchen daar met de groep. Na de middag bezoeken we achtereenvolgens de business rond (de verkoop van) juwelen, geschept SA papier (zelf geschept van vezels van de moerbeiboom) met schilderingen, rotan en de ateliers en winkels van de zijde-industrie. Made in Thailand komt dus duidelijk uit deze regio.

Daarna gaan we met pickup busjes naar de prachtige bergtempel Wat Phra Doi Suthep. Ook hier weer respect van onze kant voor zoveel biddende jonge mensen die hun Boeddha aanbidden. Verder hebben we een prachtig uitzicht over de stad Chiang Mai. De stad die 1500 meter boven de zeespiegel in de bergen ligt.

Het is prettig om een gids te hebben, want we leren veel van het land. Hij vertelt b.v. welke dieren er in het wild leven. Dat betreft veel slangen, nog 600 tijgers in het hele land, olifanten, herten, schorpioenen en veel soorten apen. Van alles wat vliegt en loopt maakt de Thai eten. Misschien gaan we nog sprinkhanen eten.