Van 2013 naar 14 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu Van 2013 naar 14 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

Van 2013 naar 14

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

01 Januari 2014 | Gambia, Kololi

Oudjaarsdag dinsdag 31 december 2013

Op het hotel hebben we een jong stel ontmoet Nikita en Laurens, die ons vroegen of we zin hadden om met hen samen een excursie te doen naar Makasutu park. Zij hadden via vrienden in Nederland een advies gekregen voor een goede Engels sprekende chauffeur en deze opgebeld. Hij heeft een goede auto, een soort busje, dus je zit heerlijk. Om 9 uur vertrekken we via asfaltwegen met uitleg onderweg wat we allemaal zien en achtergrond informatie over het land Gambia naar een veemarktje. Er worden geiten en koeien verkocht. Een geit koop je als je vrouw bevallen in om te offeren en om de rest op te eten met je hele familie. Een koe koop je als je nog ‘rijker’ bent, meer kinderen hebt en een grotere familie. We rijden langzaam verder over onverharde weg. Kinderen volgen ons al rennend, maar worden door de chauffeur duidelijk gezegd dat ze dat niet mogen doen, want het is gevaarlijk bij de auto om b.v. onder wielen te komen. Ze luisteren direct: veel respect.
Bij het natuurpark aangekomen zijn we benieuwd wat ons te wachten staat. We betalen 900 Dalasi per persoon (18 euro), maar weten niet helemaal precies wat we daar voor krijgen en het is een ‘hele’ dag. We worden mee genomen naar een redelijk modern gedeelte met een prachtig zwembad en uitzicht op de mangrove bossen. We klimmen een hoge toren op en hebben een prachtig uitzicht. Er wordt koffie en thee geserveerd beneden en we wachten totdat we mogen gaan varen. Het is een soort grote kano en gaan achterelkaar op een bankje zitten. Het wordt een prachtige tocht met de stroom tegen. Dit is bijzonder, want er is maar één peddel aan boord en maar één man roeit ons een uur lang. Wat moet hij sterk zijn. We zien veel prachtige vogels en krabben, want het is zout water wat aangevoerd wordt uit de zee. Er groeien ook oesters die door vrouwen verwerkt worden. Alleen met laag water kunnen deze geplukt worden.
Na de vaartocht volgt de jungletocht. Deze 3 km lange wandeling vinden we alle vier saai. In het begin is het aardig, maar het zou net zo goed een Nederlands bos kunnen zijn en de gids verteld veel over de toepassingen van de vele verschillende bomen, waar je ze voor kunt gebruiken als medicijn. Hij begrijpt ons op den duur en stopt met de uitleg en zet er de pas in. Op het eind wordt iedereen verzameld, ja, er zijn nog meer toeristen en krijgen we slok van palmjuice. Het is een beetje zuur, zoet en prikkelt in je neus. Het gaat.
Op naar de lunch met iedereen. Deze is heerlijk: couscous, rijst, groente, vis en smakelijke kip. Hoe krijgen ze het voor elkaar zo in de bush. Terwijl we eten komen er baboons, bavianen. Die weten ook dat het lunchtijd is!!!! De grootste rent af en toe over de tafels weggejaagd door de mannen, want dit mag natuurlijk niet! Het is een beetje eng. Als toetje krijgen wij een banaan, maar die vinden de apen ook heerlijk!
Als laatste wordt er een show met dansende, in traditionele kleding gehulde vrouwen opgevoerd met muziek van een soort kleppers. Eigenlijk moeten we nu ook nog over een markt lopen, maar daar hebben we alle vier geen zin in, dus we vertrekken naar ons hotel. We zijn er moe van.
Op naar het Oudejaarsdiner, dat we aangeboden krijgen van het hotel. Rond het zwembad zijn de tafels mooi gedekt met wit papier. Het eten smaakt ons heerlijk. Er speelt een goede band, die reggae ten gehore brengt. We dansen wat, gezellig hoor, een goede sfeer. Om half 12 loopt iedereen naar het strand. Iets voor 12 uur wordt er voorzichtig begonnen we een vuurpijl. Er kan niet gewacht worden. We maken de fles bubbelwijn open en proosten. Iedere minuut ongeveer gaat er nog een vuurpijl de lucht in. Na tien minuten is het over. Het is dus echt een arm land. We aan tot 1 uur nog naar de buren op het strand: Kunte Kinteh. Daar zijn we de enige blanken en dansen samen. Wanneer Nikita en ik een twee minuten alleen staan, zijn er direct een zwerm donkere mannen om ons heen!!!! Zodra de mannen er weer zijn, is het direct minder. Lachen.
Weer een goed feest om op terug te kijken om het oude jaar mee af te sluiten en het nieuwe jaar te beginnen.

1 januari 2014
Een luie en vooral snikhete stranddag op Kombo Beach bij Kotu. Met veel vertier op het strand een lekkere cocktail en internet bij Domino’s bij zonsondergang en ’s vonds lekker Indiaas eten bij een van onze favorieten: Tandoor.

• 05 Januari 2014 - 12:35

Sien: