De eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Curacao

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

08 November 2014 | Curaçao, Willemstad

Woensdag 5 november 2014
Daar gaat ie dan: op naar de Caribbean. Om vijf uur rijden we weg richting Schiphol. We vliegen om kwart voor tien, dus we zijn ruim op tijd. Heerlijk op het gemak. Door de douane ga je hier vlak voordat je door de slurf naar het vliegtuig gaat. Dit is, denk ik, in verband met het drugstoerisme. Als één van de laatste stappen we, zoals altijd, aan boord. We hebben een goede plek aan het raam, maar helaas het is bewolkt. Jammer.
We hebben een goede vlucht van bijna tien uur, dus we landen rond half drie plaatselijke tijd. Het tijdsverschil is vijf uur vroeger dan in Nederland. We worden opgehaald door Paul van het kleine resort the Natural in Sint Willibrordus. We bekijken onze bungalow en drinken samen koffie en thee op het grote overdekte terras wat uitkijkt over de heuvels. Ik had niet gedacht dat het zo heuvelachtig zou zijn. We zien mooie fel gekleurde vogels. Voor ons gevoel is het natuurlijk al een eind in de avond, maar we moeten nog een poosje! We zwemmen wat in het zwembad en houden het tot half negen vol. (We zijn dan van ’s morgens vier uur tot ’s nachts half twee in de benen!)

Donderdag 6 november 2014
Het heeft veel geregend en geonweerd vannacht en het regent nog steeds, soms kei hard, soms zacht. We nemen de auto naar Willemstad en rijden door heel erg diepe plassen, wat een zootje. We doen boodschappen bij een grote supermarkt en gaan Willemsstad verkennen. We kunnen gratis parkeren in een grote parkeergarage dicht bij de pontjesbrug. Leuk, hoor om die te zien. Er komt een schip aan, dus de brug draait nog open ook! We nemen de Ferry naar de overkant en wandelen langs de vele monumenten en lopen over de drijvende markt. Ondertussen is het droog geworden en het is, zoals altijd, erg warm. Ik moet erg wennen aan de hitte. In de Waterfortboogjes, die dienst deden als gevangenis, drinken we koffie en thee met zicht op de Caribbische Zee. We nemen nog een kijkje bij de gouvernementsgebouwen, waar we de Nederlandse en Curacaose vlag naast elkaar zien wapperen. Over de pontjesbrug willen we terug naar de overkant, maar weer komt er een schip en de brug gaat weer open. Deze keer draaien we mee op de brug. Leuk.
We brengen de boodschappen thuis en gaan het eiland verder verkennen en rijden naar St Juan over onverharde weg door de wildernis. Onderweg zit een oude man bij een slagboom: we betalen 8 gulden en mogen doorrijden. Natuurlijk heeft hij niet terug van 10 gulden. We komen uit bij drie idylische strandjes, zwemmen, snorkelen en genieten. Het is nog steeds bewolkt, dus verbranden kunnen we niet en het is toch nog warm. Om zes uur moeten we uit het park zijn en om half zeven is het donker. We zien dat de benzine bijna op is, dus kijken we op de kaart waar de dichtstbijzijnde pomp is. Bijzonder: voordat je gaat tanken lever je je betaalpas in bij de kassa, je pomp wordt vrij gegeven, je tankt en daarna ga je afrekenen bij de kassa. Daarna zoeken we landhuis Daniël op, omdat dat dicht in de buurt is en omdat het restaurant van een Zeeuw is: Jan Francke uit Oostkapelle. Het is heerlijk eten: Henk eet zelfs hazepeper met rode kool, net herfst in Nederland.

Vrijdag 7 november 2014.
Een stralende dag. Om half zeven ben ik al buiten en neem een duik in het zwembad. Het is nu nog niet te warm. Om negen uur kun je al niet meer in de zon zijn. We drinken koffie en thee met de rest van de gasten op de mooi veranda. Gezellig om belevenissen uit te wisselen en te horen waar je lekker kunt eten, waar je naar toe kunt om uit te gaan en wat een mooi strand is. Vandaag gaan we naar strand Porto Marie, dicht bij ons resort. Er is een mooie weg aangelegd naar het prachtige strand met ligbedden en parasols, we zien een paar leguanen onderweg. Nou, die parasols hebben we nodig! Het is prachtig om te snorkelen, veel verschillende soorten vis: groot, klein, schitterende felle kleuren enz. Op het eind van de dag hebben we niet in de zon gelegen, maar we zijn toch allebei te veel verbrand. Stom. Terug naar het resort om nog een duik in het zwembad te nemen om af te koelen.
Om zeven uur rijden we naar Willemstad, zo’n half uur rijden. We dineren bij de Clochard op een prachtige locatie aan het water, terwijl grote vissen boven het water uit springen en we weer prachtig zicht hebben op de verlichte Pontjesbrug. We wandelen nog wat rond, luisteren naar Caribische live muziek, met natuurlijk swingende mensen, want dat kunnen ze hier, prachtig om te zien.