Amstel Curacao Race, Park Sheta Boka, BBQ - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu Amstel Curacao Race, Park Sheta Boka, BBQ - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anneke Stroo en Henk Kramer - WaarBenJij.nu

Amstel Curacao Race, Park Sheta Boka, BBQ

Blijf op de hoogte en volg Anneke Stroo en Henk Kramer

11 November 2014 | Curaçao, Willemstad

Zaterdag 8 november 2014
Vandaag op het park gebleven, heerlijk lekker lezen, zwemmen en luieren. Rond een uur of twee kwam de wielrenwedstrijd voorbij: Amstel Curacao Race met een course van profs en amateurs. We zaten in de schaduw, dan is het al warm als je niets doet, laat staan als je zo moet fietsen, ook nog heuvel op en heuvel af. Het is een wedstrijd van 80 km., je bent dan ook het hele eiland rond. We hoorden van Paul dat er ’s avonds een feest is ter afsluiting van de wedstrijd bij Cornelisbaai dicht bij Willemstad. We rijden er eind van de middag naar toe. We kunnen gewoon bij het hele grote luxe resort parkeren en kunnen ook gewoon doorlopen. We eten heerlijk pasta met zalm en broccoli en Henk een broodje kipshoarma met friet met de voeten in het zand in de open lucht en nog zijn we blij met de wind, zo warm. Na het eten lopen we langs de vele hotels, over de haven en bij de zeehondenshow. Tegen een uur of tien verzamelt iedereen zich voor de huldiging. Daarna barst het feest los met een dj, natuurlijk allemaal Nederlanders en ook veel Brabanders, want dat zijn wielrenners vaak. Om een uur of half drie ‘s nachts zijn we thuis. We nemen nog een duik in het zwemband om af te koelen.

Zondag 9 november 2014
Iedere dag valt er een bui, meestal ‘s nachts of ’s morgens vroeg. Het is het regenseizoen, maar het is altijd boven de dertig graden. Vandaag gaan we naar het Westen/Noorden van het eiland, daar zijn we nog niet geweest. We gaan naar het Park Shete Boka. Boka betekent inham. Een park is een stuk ongerept natuurgebied. Het is op één plek toegankelijk en meestal moet je er voor betalen, deze keer tien gulden p/p (5 euro). We krijgen een plattegrond, dat is makkelijk, zodat we goed kunnen uitzoeken waar alles is. Het landschap is vlak met enkele heuvels er in, vooral dor met veel cactussen, rode aarde en natuurlijk erg warm, ondanks de harde wind. Aan deze kant van het eiland beukt de zee op de rotsen, aan de andere kant van het eiland zijn vele mooie, rustige strandjes. We kijken bij alle boka’s: Wandomi, Table, Kalki, Pistol. Het is prachtig: strandjes waar de golven woest aan komen rollen, een natuurlijke brug, waar de golven onderdoor tekeer gaan, een gat in de rotsen waar de zee hard uitspuit met een geluid als van een pistool, een mooie wandeling onder de Manzanilla bomen door. Deze zijn heel giftig: de vruchten, de bladeren, je moet er ook niet onder schuilen voor de regen, want de druppels branden in je huid.
Aan de Westpunt bij Playa Kalki nemen we een heerlijke duik in het water. We zijn moe van de dag en van de warmte. We besluiten niet meer uit eten te gaan en direct terug te gaan naar het resort. Een gelukkige keuze, want nu kunnen we het hele eind nog met licht en met de invallende duisternis terug rijden.

Maandag 10 november 2014
Vandaag moeten we boodschappen doen en rijden weer naar Willemstad. Ik wil graag iets drinken aan Punda kant, aan de waterkant. Maar eerst zien we twee hele grote cruiseschepen liggen, het zal druk in de stad zijn. De schepen zijn weer indrukwekkend, hoe groot en prachtig. Het zijn vooral Amerikanen die er op zitten, we maken natuurlijk met enkele een praatje. We zoeken een terrasje aan de waterkant en genieten van de schepen die voorbij varen: een hele grote gastanker (ook hier varen de schepen dichtbij, net als op de boulevard in Vlissingen), loodsbootjes, slepers enz. Steeds gaat de Pontjesburg open. De Pontjesbrug heet zo, omdat de brug drijft op wel tien bootjes (pontjes). De brug vaart helemaal open en ligt tegen de kant aan als hij open is, apart. Hierna lopen we naar de wijk Otrabanda. Daar is een prachtig hotel Kura Hulanda. Dit hotel bestaat uit heel veel oude, gerestaureerde huisjes met kleine straatjes in Amsterdamse stijl. In de huisjes zijn hotelkamers, maar ook een fitness, restaurant, receptie, museum. Indrukwekkend en prachtig om te zien en een mooie manier om de oudheid te bewaren. Ondertussen is het half drie geworden: we gingen alleen boodschappen doen….. We belanden bij restaurant de Gouverneur en eten een salade Nicoise en drie kleine hamburgertjes met broodjes. Een prachtig plekje ook weer in zo’n oud gebouw met bogen en zicht op het water te genieten. ’s Avonds barbecueën we op het parkje met alle andere gasten, gezellig met een drankje en een goed gesprek.

• 11 November 2014 - 22:07

Dick:

Ja hoor, fijn te lezen dat het zo warm is :-D Hebben jullie ook het slavernij-museum bezocht? Heel indrukwekkend en je krijgt een heel andere kijk op onze Zeeuwse roots ..........

Nog veel plezier, en geniet van de vitamine D